Sunday, April 26, 2009

Khas Untuk Wanita





KEMULIAAN WANITA


Kemuliaan wanita shalihah digambarkan Rasulullah Saw. dalam sabdanya,"Dunia ini adalah perhiasan, dan sebaik-baik perhiasan adalah wanita shalihah". (HR. Muslim).

Luruskanlah wanita dengan jalan yang ditunjuk oleh Allah,Kerana mereka diciptakan sebegitu rupa oleh Allah.Didiklah mereka dengan panduan darinya. Jangan cuba menjinakkan mereka dengan harta, kerana nantinya mereka semakin liar. Janganlah hiburkan mereka dengan kecantikan, kerana nantinya mereka akan semakin derita.Kenalkan mereka kepada Allah, zat yang kekal. Di situlah punca kekuatan dunia.

Kecantikan seorang wanita ialah terletak sejauh mana ia dapat menahan(menjaga) malunya, sementara kegagahan seorang lelaki ialah terletak sejauh mana ia dapat menahan (menjaga) marahnya.

Sabda Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa sallam dalam sebuah hadis:

إِذَا صَلَّتِ الْمَرْأَةُ خَمْسَهَا وَأَطَاعَتْ زَوْجَهَا وَأَحْصَنَتْ فَرْجَهَا دَخَلَتْ جَنَّةَ رَبِّهَا مِنْ أَبْوَابِهَا شَاءَتْ
Apabila seorang wanita mengerjakan shalat lima waktunya, ia mentaati suaminya dan menjaga kemaluannya, niscaya ia akan masuk ke dalam surga Rabbnya dari pintu mana saja yang ia inginkan.”HR. Ibnu Hibban dalam Shahih-nya




Ketahuilah olehmu wahai sang isteri;

Sekiranya anda menyediakan minuman untuk diminum oleh suamimu, maka pahalanya seperti berpuasa sunat selama setahun.

Sekiranya anda menyedia dan menyiapkan makanan untuk dimakan oleh suamimu, pahalanya haji dan umrah.

Perkhidmatan yang baik yang engkau berikan kepada suamimu, pahalanya tidak putus ganjaran dari Allah.

Sekiranya anda hamil, pahalanya syahid.

Sekiranya anda mandi junub kerana bersetubuh dengan suamimu, pahalanya seperti anda bersedekah 1 000 ekor kambing kepada fakir miskin.

Sekiranya anda memelihara anak dengan baik, ianya menjadi benteng daripada api neraka.

Sekiranya anda memandang suamimu dengan pandangan harmonis, pahalanya seperti anda berzikir kepada Allah.

Seandai anda mati dalam keadaan suamimu redha kepadamu, maka syurgalah tempatmu
.

*Betapa mulianya diri kamu wahai sang isteri


PESANAN SEORANG SAHABAT
Didik isteri dengan Sunnah Nabi SAW. Makan dan minum menggunakan tangan kanan. Ingat seringkali orang minum tangan kiri. Masuk tandas dahulukan kaki kiri. Keluar tandas dahulukan kaki kanan. Bila memasak pastikan kacau berlawanan arah jam. Solat awal waktu. Jangan lalai dengan televisyen dan radio. Hafal dan amal doa2 masnun. Jangan lupa untuk amal sunnah ber’asmara’. Jangan gelojoh. SABAR!!! Jangan biasakan isteri dengan kemewahan. Biar hidup sederhana supaya senang merasai kehidupan para sahabat & sahabiah r.anhum. Isteri kena sentiasa sayangkan suami. Begitu juga suami. Kadang isteri nak macam2. Jangan terkesan dan kasihan sangat. Targhib mereka dengan cerita2 mengenai kehidupan para sahabat Nabi. Ceritakan mengenai kesenangan Akhirat yang kekal. Beli benda yang perlu je. Kalau ada keperluan yang lebih, sedekahkan pada orang lain. Hiasi rumah dengan amalan agama. Ada zikir, ada bacaan Al-Quran, ada muzakarah Iman, ada Muzakarah Sunnah. Yang paling penting, sediakan ahli rumah tak kiralah isteri atau anak2 untuk jadikan dakwah sebagai maksud hidup. Isteri dan anak2 juga bersungguh2 mengajak manusia lain kepada Allah swt dan kehidupan beragama. Sedia INSYAALLAH!!




p/s:Semoga Allah pilih aku dan isteri serta anak-anak kami(insya'Allah) dalam usaha dakwah.Aminn..

3 comments:

  1. Salam.

    Mohon izin tuan utk copy & paste dalam blog saya.

    terima kasih

    ReplyDelete
  2. One more, boleh berkenalan dgn ahliah tuan?

    ReplyDelete
  3. xpo.amik jo.den pon copy dr blog kawan den

    ReplyDelete